Verslag Anti pestdag

Wat: We kregen les over pesten en een toneelstuk

 

Verloop: We leerden hoe je mensen kon pesten bijvoorbeeld via Twitter, Facebook en WhatsApp. Digitaal pesten heet ''Cyberpesten''. We hebben geleerd als je digitaal wordt gepest dat je dan de pester moet blokkeren of screenshots maken van zijn pestgedrag. Je hebt ook ''Fysiek pesten''. Dan pest je iemand met schoppen, spugen, knijpen of slaan. Je hebt ook ''Materieel pesten''. Dan pest je iemand met zijn spullen kapot maken, verstoppen of afpakken. Je kan ook iemand pesten om over hem te roddelen of buitensluiten. Pesten kan iemand leven onder ze kop zetten, want mensen die gepest worden zijn bang om naar school te gaan, want dan worden ze gepest. Of het ergste ze willen zelfmoord plegen omdat het zo erg wordt. Er zijn kinderen die zelfmoord hebben gepleegd door pesten gedrag. Dus ik had die dag geleerd dat pesten niet oké is. We kregen ook een filmpje te zien daarin werd een jonge gepest. Hij werd elke dag gepest maar 1 van die pesters was een soort meeloper dus hij vondt het wel zielig dat die jonge werd gepest. In de video was te zien hoe erg pesten eigenlijk niet is. We kregen ook een voorstelling van een paar mensen. Hun gingen soort van een toneelstukje spelen. Ze konden heel goed acteren. Het ergste wat er gebeurde was dat de pesters een foto van de slachtoffer op het eind feest lieten zien.

 

Mening: Ik vond het zeer leerzaam, want je leerde echt welke soorten er waren. Je leerde ook wat het met iemand deed. En door dit weet ik ook wat ik moet doen als ik gepest word. Het toneelstukje was ook heel leuk en leerzaam.

 

Wil ik dit nog een keer: ja, want het is super leerzaam en we moeten de mensen die gepest worden helpen en de mensen die pesten aanpakken.

 

Leeropgave: Ik denk dat de leeropgave was dat je moet weten welke soort pest gedrag er is. Wat het met iemand doet en weten wat je moet doen als je zelf gepest word